Samen bereik je meer, weet Dordrecht na het spelen van Mobipolis
De gemeenten Dordrecht en Eindhoven hebben onlangs de serious game Mobipolis gespeeld om keuzes te kunnen afwegen op het gebied van mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling. Het door CROW en UUM (Unlimited Urban Management) ontwikkelde spel helpt bestuurders, ambtenaren, raadsleden en inwoners om samen in gesprek te komen over de vraag: wat voor stad willen we zijn?
In Mobipolis werken spelers samen aan een fictieve, (middel)grote stad. Iedere speler speelt vanuit een eigen ontwikkellocatie in de stad. Wanneer een speler een bepaald programma in zijn ontwikkellocatie bouwt, levert dat gebruikers op en blijft er minder ruimte over. Er ontstaat congestie op het wegennet en parkeerdruk. Als het autowegennet overloopt, moeten de spelers samen beslissen welke beleidsinterventie de juiste is om weer ruimte te creëren.
De gemeente Dordrecht speelde Mobipolis aan drie tafels: een met ambtenaren, een met het college van B&W en een met raadsleden van Dordrecht. De bedoeling was om bewustwording te creëren over de mobiliteitstransitie en om het Dordtse programma Mobiliteit op hoofdlijnen aan te scherpen.
Opdrachten gedeeld
Direct al in de eerste speelronde liepen de spelers tegen diverse problemen aan die keuzes vragen op het gebied van bouwen en mobiliteit. Aan de tafel met ambtenaren speelden de eigen belangen op vanuit ieders vakdiscipline. Bij de gemeenteraadsleden kwam uiteraard de politieke kleur om de hoek kijken. De samenwerking was het grootst in de sessie met de collegeleden. Zij deelden zelfs elkaars persoonlijke opdrachten om zo gezamenlijk als winnaar de eindstreep te bereiken.
Door het spelen van de serious game werden de deelnemers zich bewust van het vraagstuk. Ze zagen de relatie tussen duurzame gebiedsontwikkeling, het ruimtebeslag voor parkeren, de congestie op de wegen, oplossingen ten aanzien van de bouw, en de inzet van duurzame mobiliteitsoplossingen volgens het STOMP-principe dat Dordrecht hanteert. Over STOMP hebben de Drechtsteden deze video gemaakt.
Afhankelijkheden
De spelers leerden in diverse rollen wat elkaars afhankelijkheden zijn en dat winnen leuk is, maar samenwerken met elkaar loont om gezamenlijk meer doelen te bereiken. Na het spelen van de serious game bespraken de spelers op basis van de ervaringen uit het spel wat de woonopgave en de mobiliteitstransitie betekenen voor Dordrecht. Welke vervoerswijzen het meest kansrijk zijn en welke mobiliteitsmaatregelen goed zijn in te passen.
Ook de gemeente Eindhoven ging met Mobipolis aan de slag, en speelde de serious game samen met inwoners van de stad. Hiervoor is een vereenvoudigde versie van het spel gemaakt. Bekijk deze video.
Meer informatie over serious gaming?
Heb je vragen over de serious game Mobipolis of ben je benieuwd hoe de game jou verder helpt bij de aanpak in opgaven in jouw regio of gemeente? Neem contact op met Frans Bekhuis van CROW: frans.bekhuis@crow.nl