Activiteit

Mobiliteitshubs voor iedereen! Regio Randstad-Zuid

18 september
2023
Maandag 18 september 2023
12:30 tot 17:30
Bijeenkomst
Profielfoto van Kennisplatform CROW
4 minuten lezen

Ov-knooppunten vormen een belangrijke schakel in ons toekomstbestendige mobiliteitssysteem. Een integrale aanpak is essentieel bij de ontwikkeling van zo’n knooppunt. Het gaat immers niet enkel en alleen om het kunnen overstappen van de ene vervoerwijze naar de andere, maar juist ook om de combinatie met een aangenaam verblijfsklimaat. Dat verblijven kan gaan om wonen, winkelen maar ook een pakket ophalen of je kind naar de dagopvang brengen. Juist de verknoping van meerdere functies geeft de meerwaarde en verlaagt de overstap van de ene vervoerwijze naar de andere. Om dit mogelijk te maken, heb je dus veel partijen nodig.  Maar hoe organiseer je dit op regionaal en lokaal niveau? Welke disciplines heb je nodig aan tafel en wat zijn goede voorbeelden uit de regio?

Om handvatten te bieden voor deze en andere vragen rond ov-knooppuntenontwikkeling organiseert CROW in samenwerking met het ministerie van IenW op maat en in de regio de bijeenkomst Mobiliteitshubs voor iedereen! De bijeenkomsten zijn onderdeel van de terugkerende roadshow Actieagenda ov-knooppunten en staan in het teken van elkaar ontmoeten en kennisuitwisseling. 

Voor wie interessant?

De bijeenkomst Mobiliteitshubs voor iedereen! is interessant voor professionals die betrokken zijn bij ov-knooppuntenontwikkeling. De beoogde doelgroep zijn professionals werkzaam bij overheden (vervoerregio’s, Rijk, provincies en gemeenten), vervoerbedrijven en projectontwikkelaars.

Aanmelden

Meld je hier gratis aan. Je kunt de aanmeldprocedure meerdere malen doorlopen wanneer je je wilt aanmelden voor bijeenkomsten in verschillende regio’s.

Programma 

Locatie: Provinciehuis Zuid-Holland, Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag.

12:30 uur – 13:30 uur: Inloop met lunch
13:30 uur – 13:35 uur: Opening en welkom (CROW)
13:35 uur – 13:45 uur: Bestuurlijk belang knooppuntontwikkeling door gedeputeerde Frederik Zevenbergen (provincie Zuid-Holland) en wethouder Chris Hottentot (gemeente Nissewaard en portefeuillehouder ketenmobiliteit MRDH).
13:45 uur – 14:00 uur: Toelichting landelijke actieagenda ov-knooppunten door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W)
14:00 uur – 14:40 uur: Stand van zaken en opgaven van knooppuntontwikkeling in de regio. Met onder andere aandacht voor de relatie tussen de verstedelijkingsopgave in Zuid-Holland en ov-knooppunten (met name de verstedelijkingslocaties langs de Oude Lijn).
(Ben Fisser (provincie Zuid-Holland) en Christiaan Oud (MoVe))
14:40 uur -15:00 uur: Pauze met koffie en thee 
15:00 uur – 15:35 uur: Deelsessieronde 1 

  • Themasessie 1: Ov-knooppunten lans R-net (bus)lijnen
    De provincie Zuid-Holland kent een uitgebreid netwerk van spoor. Er zijn echter ook plekken waar ov met gestrekte buslijnen een belangrijke rol speelt. Deze plekken kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verdichtingsopgave. Daarvoor is het belangrijk dat er kleine ov-knooppunten langs deze lijnen komen waar men vlot en aantrekkelijk kan overstappen op andere vormen van mobiliteit. (Willy Sweers, MRDH)
  • Themasessie 2: Rol van ov-knooppunten tijdens de grote renovatieopgave in Zuid-Holland
    Hoe waarborg je de mobiliteit van mensen tijdens grootschalige werkzaamheden? Ov-knooppunten, bestaande of tijdelijke nieuwe, kunnen hierin een belangrijke rol spelen.  (Mick van der Steeg, provincie Zuid-Holland)
  • Casus 1: Schiedam Centrum
    Het station Schiedam Centrum heeft een bijzondere positie vanwege de hoge aantallen overstappen tussen de verschillende modaliteiten (trein, tram, metro en bus) en daarmee een belangrijke functie voor de regio. Onder meer de hogere ligging van het busstation t.o.v. de stationshal en het stationsplein laat zien dat een betere verbinding tussen de modaliteiten noodzakelijk is. Het huidige busstation is voor de exploitatie qua logistiek lastig, erg inefficiënt en moeilijk vindbaar vanuit het station. Het stationsgebied en de OV-knoop liggen in de wijk Schiedam Oost die deel uitmaakt van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid van het ministerie van BZK. De ontwikkelingen in het stationsgebied vragen om een station Schiedam Centrum dat hier op aansluit, zowel functioneel als qua uitstraling. (Patrick Bouman (MRDH) en Roeland Schmidt, gemeente Schiedam)
  • Casus 2: De kleine hub
    Kleine hubs in het landelijk gebied hebben een groot gebied van invloed. Daarvoor is het belangrijk dat het knooppunt voldoende aantrekkelijk is en er goed wordt nagedacht over hoe de last mile (soms wel 2 of 3 “miles”) wordt opgelost. Daarbij is aandacht voor de ruimtelijke context en mobiliteit voor bepaalde doelgroepen erg belangrijk. (Sebastiaan van der Vliet, provincie Zuid-Holland)

15:40 uur – 16:15 uur: Deelsessieronde 2.

  • Themasessie 1: Ov-knooppunten lans R-net (bus)lijnen
    De provincie Zuid-Holland kent een uitgebreid netwerk van spoor. Er zijn echter ook plekken waar ov met gestrekte buslijnen een belangrijke rol speelt. Deze plekken kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verdichtingsopgave. Daarvoor is het belangrijk dat er kleine ov-knooppunten langs deze lijnen komen waar men vlot en aantrekkelijk kan overstappen op andere vormen van mobiliteit. (Willy Sweers, MRDH)
  • Themasessie 2: Rol van ov-knooppunten tijdens de grote renovatieopgave in Zuid-Holland
    Hoe waarborg je de mobiliteit van mensen tijdens grootschalige werkzaamheden? Ov-knooppunten, bestaande of tijdelijke nieuwe, kunnen hierin een belangrijke rol spelen.  (Mick van der Steeg, provincie Zuid-Holland)
  • Casus 1: Schiedam Centrum
    Het station Schiedam Centrum heeft een bijzondere positie vanwege de hoge aantallen overstappen tussen de verschillende modaliteiten (trein, tram, metro en bus) en daarmee een belangrijke functie voor de regio. Onder meer de hogere ligging van het busstation t.o.v. de stationshal en het stationsplein laat zien dat een betere verbinding tussen de modaliteiten noodzakelijk is. Het huidige busstation is voor de exploitatie qua logistiek lastig, erg inefficiënt en moeilijk vindbaar vanuit het station. Het stationsgebied en de OV-knoop liggen in de wijk Schiedam Oost die deel uitmaakt van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid van het ministerie van BZK. De ontwikkelingen in het stationsgebied vragen om een station Schiedam Centrum dat hier op aansluit, zowel functioneel als qua uitstraling. (Patrick Bouman (MRDH) en Roeland Schmidt, gemeente Schiedam)
  • Casus 2: De kleine hub
    Kleine hubs in het landelijk gebied hebben een groot gebied van invloed. Daarvoor is het belangrijk dat de knoop voldoende aantrekkelijk is en er goed wordt nagedacht over hoe de last mile (soms wel 2 of 3 “miles”) wordt opgelost. Daarbij is aandacht voor de ruimtelijke context en mobiliteit voor bepaalde doelgroepen erg belangrijk. (Sebastiaan van der Vliet, provincie Zuid-Holland)

16:15 uur – 16:30 uur: Plenaire afsluiting
16:30 uur – 17:30 uur: Netwerkborrel

Overige roadshow-data

Regio Randstad-Noord      5 oktober van 12.00 uur - 17.00 uur in het provinciehuis Flevoland
Regio Oost                          23 november van 12.00 - 17.00 uur in het Provincie huis in Arnhem

De data voor de regio Noord volgt nog. De bijeenkomst voor Regio Zuid vond plaats op 4 april. Bekijk hier de terugblik van deze bijeenkomst