Mobiliteitshubs in de groene metropoolregio Arnhem Nijmegen - Naar een regionaal netwerk van hubs
Met de groei van de Groene metropoolregio Arnhem Nijmegen is het van belang dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio gegarandeerd blijft. Dit wordt o.a. gedaan door de regio optimaal te verknopen. Om zo de toenemende druk op het mobiliteitsnetwerk te verlichten en duurzaam reisgedrag van inwoners, werknemers en bezoekers te stimuleren. Vanuit de invalshoek van mobiliteitshubs en knooppunten is er de Strategische Agenda 2025 opgezet.
In dit rapport worden de 4 strategische agendapunten doorlopen en de hand hiervan de kansen voor hubs in de regio geschetst. Daarnaast wordt er een actieprogramma opgesteld.
De agendapunten in het kort
1 Investeren op korte termijn: Er wordt ingezet op die hubs die van waarde zijn voor het regionale schaalniveau en focussen met concrete investeringen op het bouwen aan een regionaal hubnetwerk. Zo wordt op de korte termijn gewerkt aan regionale doelen. Hierin is gekozen voor het investeren in hubs die complementair zijn aan de bestaande knooppunten met hubfuncties, waar goede ruimtelijke condities en mobiliteitscondities aanwezig zijn of in ontwikkeling zijn. Zoals aan verstedelijkingslocaties, nieuwe (snel)fietsroutes, of HOV-verbindingen.
2 Condities versterken: Op subregionaal niveau zijn hubs van veel ontwikkelingen afhankelijk. Dit maakt dat nadere afwegingen nodig zijn. Op dit niveau wordt met verschillende gemeenten samengewerkt aan het verbeteren van de condities, het maken van nieuwe verbindingen en het realiseren van hubs op de meest geschikte locaties. Er wordt een afweging gemaakt om in te zetten op meer landelijk gelegen hubs met een ontsluitende functie of juist overstaphubs aan de randen van het stedelijk gebied.
3 Planontwikkeling langere termijn: Grootschalige hubontwikkelingen kennen langere ontwikkeltrajecten. Deze trajecten vragen nú om actie om op de langere termijn tot uitvoering te komen. Dit gaat primair om acties gericht op de planontwikkeling. Zowel gericht op plannen van concrete hublocaties als op de ruimtelijke plannen met een bredere scope naar de hubomgeving. Hiermee wordt er voorbereid op de hubs waarvan de realisatie pas na 2025 pas aan de orde is.
4 Kennisuitwisseling d.m.v. fieldlabs: Hubs hebben naast effecten op bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling ook kansen voor het ontwikkelen van nieuwe kennis en innovaties. Vanuit een Community of Practice wordt gewerkt aan de ontwikkeling en uitwisseling van nieuwe innovaties in mobiliteitshubs. Hier staan cross-overs centraal tussen de ontwikkeling van mobiliteitshubs en duurzame energie, digitalisering, sociale inclusie, recreatie en klimaatadaptatie. Dit wordt gedaan aan de hand van praktijkgerichte fieldlabs waar kennis wordt ontwikkeld, uitgewisseld én vooral wordt toegepast.