Leergroep ketenmobiliteit P+R / Transferia
Op de tweede bijeenkomst kwamen 22 professionals, waarvan 9 ook de eerste op 13 juni bezochten. Ook dit keer een mix van vertegenwoordigers van overheden, consultants en overige organisaties. De leergroep is een coproductie van KpVV en Agentschap NL.
Centraal stonden dit keer de strategie en het proces voor het verbeteren van P+R/Transferia, in zowel vervoerkundig opzicht als van duurzaamheid.
Plenair gedeelte
Na een kort welkomstwoord van Martien Das (Agentschap NL en Themateam) waren er drie inleidende lezingen:
Rijksbeleid Knooppunten/P+R (SVIR/Programma Beter Benutten)
Met de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) wordt een vrij fundamentele wijziging van rijksbeleid met betrekking tot mobiliteit ingezet. Lag in de afgelopen periode de nadruk vooral op knelpuntenaanpak (zie ook de Natinoale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) en op de hoofdstructuur (omdat daar de formele rijksverantwoordelijkheid ligt), nu is het beleid vooral gericht op bereikbaarheid van belangrijke stedelijk-economische locaties en op een betere benutting van bestaande netwerken en knopen.
Presentatie Emile Dil, Ministerie IenM
P+R beleid regio Groningen Assen
Het beleid is hier begin 2012 geactualiseerd. Doelstellingen zijn: verbeteren bereikbaarheid regio, ruimtelijke kwaliteit stad, beter benutting openbaar vervoer. Sleutels voor een succesvol P+R zijn onder andere: veiligheid/betrouwbaarheid, snelheid en gemak, en goede informatievoorzieningen als ITS langs de weg en op de terreinen.
Presentatie Kees Anker, regio Groningen Assen
Multi-Use Transferium
In dit project wordt een businesscase opgesteld voor een P+R-(plus)faciliteit of transferium. De verschillende mogelijke functies worden onderzocht, beginnend bij een P +R / Park & Bike functie tot en met een volledig Multi-use Transferium waarin stedelijke distributie, afvalmanagement, overloop evenement-parkeren, collectieve parkeeroplossingen voor de omgeving etc een plek krijgen. Op basis van een haalbaarheidsstudie wordt ook een pilot uitgevoerd.
Presentatie Minze Walvius, Advier
Gesprekstafels
Na een korte pauze waren er drie gesprekstafel. Elke gesprekstafel draaide tweemaal.
- Strategie Knooppunten beleid, o.l.v. Emile Dil, min. IenM (zie Samenvatting)
- Bijdrage P+R aan duurzaam mobiliteitsbeleid, o.l.v. Martien Das, Agentschap NL (zie Samenvatting)
- Initiatiefnemers en probleemeigenaren, over verantwoordelijkheden, lef en leiderschap, o.l.v. Minze Walvius, Advier. (zie Samenvatting en presentatie)
Vervolgactiviteiten
In opdracht van het KpVV en Agentschap NL wordt nu een deskresearch uitgevoerd naar de laatste stand van zaken rondom P+R, wat nodig is om P+R een stap verder te brengen in zowel vervoerkundig opzicht als de bijdrage aan een duurzamer verkeer- en vervoersysteem.
De derde leergroepsessie, waarbij de aanleg en exploitatie van P+R centraal zullen staan, zal naar verwachting begin 2013 worden gehouden.
Publicaties over P+R
-
KpVV-site: In de Kennisbank Verkeer en Vervoer Parkeer en Reis
-
CROW-uitgaven:
-
Parkeren en luchtkwaliteit nr. 218m
-
Ontwerpwijzer overstappunten nr. 235
-
Carpoolpleinen – van beleid tot uitvoering nr. 254
-
-
OV-bureau Randstad:
-
Projectplan P+R naar een gezamenlijke strategie
-
Reisinformatie op P+R terreinen
-
-
Agentschap NL
-
Innovatief Reizen van en naar het station - Nationale Reisvraag
-