Terugblik bijeenkomst Leergroep ketenmobiliteit P+R / Transferia
Op woensdag 13 juni 2012 kwamen 40 professionals bijeen om als leergroep actuele vraagstukken rond P+R en de bijdrage daarvan aan duurzame mobiliteit te verkennen. Ruim de helft was afkomstig van overheden. Verder waren er enkele overige organisaties en consultants. Deze leergroepbijeenkomst was een coproductie van KpVV en Agentschap NL.
Achtergrond van de leergang en bijeenkomst is dat het Themateam Duurzame Mobiliteit via leergroepbijeenkomsten gemeenten kennis willen bij brengen om een impuls te geven aan de ontwikkeling van P+R aan stadsranden en de effectiviteit te verbeteren om zo bij te dragen aan duurzaam vervoer via klimaat, milieu en bereikbaarheidsdoelen. Het KpVV wil onderzoeken wat nodig is om P+R een stap verder te brengen.
Plenair gedeelte
Bram van Luipen (KpVV) trapte af met een korte verhandeling over vernieuwde energie op P+R en Transferia. P+R staat weer prominent op verschillende agenda’s.
Er is al heel veel bekend over P+R en vastgelegd in tal van kennis-documenten. Toch is er meer nodig om P+R een stap verder te brengen. Wat precies, welke richting moeten we op? Dat willen we in deze bijeenkomst achterhalen.
Martien Das (Agentschap NL en Themateam Duurzame Mobiliteit gemeenten) hield een kort betoog over duurzame mobiliteit en P+R/transferia. P+R/transferia kunnen een bijdrage leveren aan veel gemeentelijke beleidsdoelen, zoals economie, klimaatbeleid, bereikbaarheid, wegverkeerslawaai, luchtkwaliteit, gemak, verkeersbeleid, duurzaam ondernemen. Haar advies is om hiervan bewust te zijn, elkaar hierover op te zoeken en het beleid en instrumentarium te versterken.
Bart van Lith (gemeente Utrecht) houdt zich bezig met ‘off street’ parkeren, waar ook P+R onder valt. Bart gaf een compact en helder overzicht van de context en uitvoering van het P+R-beleid in Utrecht. Investeren in ov, fiets en P+R is een van de zes sporen in het actieplan Luchtkwaliteit Utrecht. Het P+R beleid wordt nu herijkt en dat betekent een concentratie op drie P+R-hoofdlocaties: De Uithof, Westraven en Leidsche Rijn Centrum. Daarbij staat centraal: het stimuleren van P+R-gebruik bij NS-stations en andere ov- knooppunten in de stad en regio en het verbeteren van gebuikersgemak en overstapvoorzieningen op ov en fiets op P+R locaties. ‘Slim’ is het sleutelwoord in de Utrechtse marketingstrategie.
Marien Bakker (Agentschap NL) legde de link tussen P+R en de bijdrage daarvan aan Luchtkwaliteit, Geluid en Klimaat. In het onlangs afgesloten SOLVE-programma is daar kwantitatief onderzoek naar gedaan. P+R’s kunnen, afhankelijk van hun locatie de uitstoot van PM 10 tussen 2,8 en 4,5 procent reduceren en NO2 tussen 2,0 en 3,1 procent. Dit zijn indicaties omdat de situatie lokaal sterk kunnen variëren. P+R werkt echter niet zonder flankerend beleid zoals regulering van het centrumparkeren (beperkte beschikbaarheid en voldoende hoge tarieven). Overall conclusie is dat P+R aan de stadsranden vooral bijdraagt aan een verbetering van de lokale luchtkwaliteit en geluidsbelasting. Voor de reductie van de CO2-uitstoot energiegebruik in het verkeer is het effectiever om in te zetten op de herkomst P+R.
Ed Graumans ontwikkelt nu (als zelfstandig adviseur) voor de provincie Utrecht een kaderstellende visie voor P+R. Zijn definitie van P+R is dat dit het autogebruik faciliteert met als doel om reizigers uit de auto te krijgen. Essentieel bij P+R is verandering van mobiliteitsgedrag om zo het verkeer en vervoersysteem te verduurzamen. Daarbij speelt de zgn. klantwenspiramide een grote rol. Enkele van de uitdagingen in de regio Utrecht zijn: ontwikkelen van een regionale marketingaanpak en het volledig ontschotten voor de reiziger.
Richard John (associate partner bij Advies) gaf een boeiende uiteenzetting van het belang van marketing en communicatie binnen P+R. John’s visie is dat dit aspect het beste vanuit belevingsmanagement te benaderen is en gaf daar een aantal aansprekende voorbeelden van. De rode draad is de reis van de klant (customer journey): oriëntatie, besluitvorming en gebruik. Vertaald naar P+R: langsrijden, parkeren, overstappen en reizen. Sleutelwoord voor de gebruiker is ‘vanzelfsprekendheid’: de klant moet niet hoeven nadenken als hij/zij van een P+R-gelegenheid gebruik maakt. Een belangrijk, maar vaak vergeten aspect is de weg terug: verschaf de (potentiële) P+R-gebruiker hier duidelijkheid over.
Middagprogramma
Een inventarisatie onder de deelnemers leverde een groot aantal interessante vragen rond P+R op.
Deze vragen zijn verdeeld over vier thema’s en besproken in groepjes.
Thema’s:
• Marketing en communicatie
• Locatie en vervoersaspecten
• Samenwerking
• Businesscase and flankerend beleid
Bezoek P+R Westraven
De bijeenkomst werd afgerond met een bezoek aan P+R Westraven. Deze ligt nabij de kruising van de A12 en de sneltram naar Nieuwegein en het centrum van Utrecht. Deze P+R heeft een dubbelfunctie: overstappunt en parkeergarage voor Rijkswaterstaat en andere bedrijven. Er zijn ook OV-fietsen te huur.
Vervolg
Inmiddels is een start gemaakt met de voorbereiding van twee vervolgsessies. De eerste vindt plaats begin oktober 2012. Aan de hand van de leerervaringen van de bijeenkomst van 13 juni wordt het thema en het programma nader uitgewerkt.
Kennis over P+R
KpVV-downloads: zie www.kpvv.nl > Kennisbank > Parkeren > Parkeer en Reis
CROW-uitgaven:
- Nr. 218m Parkeren en luchtkwaliteit
- Nr. 235 Ontwerpwijzer overstappunten
- Nr. 254 Carpoolpleinen – van beleid tot uitvoering
Te bestellen via www.crow.nl/shop of bel 0318-695315
OV-bureau Randstad: zie www.ov-bureaurandstad.nl/documenten
- Projectplan P+R naar een gezamenlijke strategie
- Reisinformatie op P+R terreinen