Verdiepingsstudie mobiliteitshubs Strandeiland

Verdiepingsstudie van de Gemeente Amsterdam uitgevoerd door Arcadis, PosadMaxwan en Deloitte over de inrichting van de nieuwe wijk Strandeiland in Amsterdam. Strandeiland behoort met achtduizend woningen tot één van de grootste toekomstige stadswijken van Amsterdam. Om strandeiland emissievrij en energieleverend te ontwikkelen kiest de gemeente voor emissievrije mobiliteit. Fietsen, elektrisch openbaar vervoer en emissievrije auto’s krijgen prioriteit.
De mobiliteitshub vormt een schakel tussen Strandeiland én de rest van de wereld. Is het gebruik van de hub voor iedereen vanzelfsprekend? Vormt de hub ook een oplossing voor de woon-werk verplaatsing, met in het achterhoofd dat mensen bereid zijn om een uur onderweg te zijn? De maximale afstand die men bereid is te lopen om de hub te bereiken is niet oneindig. Dit stelt eisen aan hoe de hub(s) aansluiten op de bestaande en nieuw aan te leggen verbindingen.
Achtergrond
Strandeiland, de nieuwe uitbreiding van de archipel IJburg, is een stedenbouwkundig plan met een ambitie: leefbaarheid staat centraal, de openbare ruimte wordt ingericht voor duurzaam gebruik met veel ruimte voor sport, spel en natuurlijke elementen. Het eiland wordt (zo veel mogelijk) emissievrij en bewoners en bezoekers worden gestimuleerd om op een duurzame manier over het eiland te verplaatsen. Wandelen, fietsen, openbaar vervoer en elektrische voertuigen zijn de norm en de impact van parkeren en gebruik van (traditionele) auto’s wordt op strandeiland zoveel mogelijk beperkt.