Invloed zero-emissiebussen op brand- en explosieveiligheid van ov-knooppunten
Dit rapport van CROW brengt de effecten van brand/explosie van een zero-emissiebus op de omgeving van een (complex) ov-verkeersknooppunt in beeld. Daarnaast worden er bouwkundige, installatietechnische, organisatorische en repressieve (BIOR) beheersmaatregelen geformuleerd ter beheersing van de zero-emissierisico’s. Het rapport is bedoeld voor partijen die zich bezig houden met de inrichting van ov-knooppunten (gebiedsbeheerders, infra providers, ruimtelijke ordenaars, stedenbouwkundigen), partijen die actief zijn op ov-knooppunten (ov-aanbieders), en partijen die gericht zijn op de veiligheid (veiligheidsregio's en omgevingsdiensten).
Achtergrond
Zero-emissievervoer is volop in ontwikkeling. Zero-emissiebussen stoten geen koolstofdioxide uit (CO2) en dragen derhalve bij aan de CO2-reductie die Nederland wenst te bereiken, zoals verwoord in het Klimaatakkoord. Met zero-emissievervoer hangen echter ook specifieke veiligheidsrisico’s samen. Denk hierbij aan batterijbranden van elektrische bussen of fakkels van waterstofbussen. Deze risico’s kunnen op verschillende manieren ontstaan. Bijvoorbeeld als gevolg van het laden, technische mankementen of ongelukken.
In 2021 heeft CE Delft een overzicht gemaakt van veiligheidsaspecten die gepaard gaan met de inzet en exploitatie van waterstof- en batterij-elektrische ov-bussen. Het onderzoek van CE Delft voorzag in de informatiebehoefte van onder meer wegbeheerders, ov-autoriteiten, ov-vervoerders en de Rijksoverheid om zero-emissie ov-bussen onder de randvoorwaarde van veiligheid in te zetten. Uit de inventarisatie is gebleken, dat er voor een aantal veiligheidsaspecten meer informatie en kennis nodig is, geformuleerd in een zevental kennishiaten. Dit onderzoek gaat in op een aantal van deze kennishiaten.