Invloedsgebieden openbaar vervoer knooppunten - Naar een nationale standaard
In dit rapport van Goudappel wordt een landelijke standaard voor het bepalen van de invloedsgebieden van verschillende type openbaar vervoerknooppunten uitgewerkt hierbij is gebruik gemaakt van empirische data over waar gebruikers van openbaar vervoerknooppunten vandaan komen. Het opzetten van een standaard voor invloedsgebieden kent meerdere doelen, zowel voor het beantwoorden van beleidsvragen op het gebied van knooppunten als het vergemakkelijken van de vergelijking en monitoring van knooppunten.
In dit onderzoek zijn alle knooppunten uit de actieagenda OV-Knooppunten meegenomen. Op basis van de uitkomsten van het empirische onderzoek zijn deze knooppunten verder opgedeeld in verschillende type knooppunten met elke een ander invloedsgebied.
Achtergrond
In 2023 is de actieagenda openbaar vervoerknooppunten geactualiseerd. De actieagenda heeft als doel om als nationale en regionale partijen samen zorg te dragen voor de ontwikkeling van 700 bestaande en nieuwe OV-knooppunten. Deze actieagenda is opgesteld in het kader van het programma Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 (TBOV). Eén van de afspraken in deze Actieagenda is om te werken aan landelijke definities, indicatoren, tools en methoden. Op deze manier ontstaat een gemeenschappelijke taal en daarmee een vertrekpunt voor het maken van keuzes rondom knooppuntontwikkeling bijvoorbeeld bij het opstellen van een handelingsperspectief. Om knooppunten op landelijk niveau op dezelfde manier te kunnen analyseren, monitoren en vergelijken is het bepalen van een eenduidige methodiek voor invloedsgebieden essentieel.