De multimodale hub en Rijkswaterstaat: een verkenning naar de link tussen het hoofdwegennet en duurzame stedelijke mobiliteit
Steden verdichten, maar tegelijkertijd willen we dat ze veilig, bereikbaar en leefbaar blijven. Een vraagstuk waar nationale bereikbaarheid en lokale leefbaarheid elkaar raken.
Rijkswaterstaat verkent in dit rapport hoe het vanuit het hoofdwegennetwerk zou kunnen bijdragen aan een integraal multimodaal mobiliteitssysteem waarin hubs de noodzakelijke schakels zijn om soepele overstappen tussen modaliteiten te bieden. Het is ook een uitnodiging aan partijen die ook met dit onderwerp bezig zijn, om het gesprek aan te gaan en verbindingen te leggen, om zo gezamenlijk de transitie naar zo’n mobiliteitssysteem vorm te geven.
De studie gaat eerst in op veranderingen die er in het mobiliteitssysteem plaatsvinden. Deze leiden tot steeds meer ketenreizen, waarbij een reiziger in één reis verschillende modaliteiten gebruikt. Dit houdt in dat er overstappunten noodzakelijk zijn, en om die goed te laten werken moeten die overstappunten zo goed mogelijk aansluiten op behoeften van reizigers en op de omgeving van het overstappunt.
Onder de locaties waar hubs tot ontwikkeling kunnen komen, zijn ook plekken langs het hoofdwegennet denkbaar, waar de reiziger bijvoorbeeld van auto op de fiets of het stedelijk OV-netwerk kan overstappen. In de studie is in beeld gebracht welke typen ‘hubs’ er langs het hoofdwegennet kunnen ontstaan en hoe deze kunnen passen in het grotere geheel van duurzame mobiliteit.