Nieuwsbericht

ProRails eerste circulaire fietsenstalling bij station Dordrecht

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 juli 2023 | 2 minuten lezen

De ingang van station Dordrecht aan de kant van het Weizigtpark komt er heel anders uit te zien. ProRail bouwt een compleet nieuwe ingang van het station gecombineerd met een nieuwe fietsenstalling. Daarin is plek voor ruim 2000 fietsen, dat zijn er bijna drie keer zoveel als nu.

Primeur

Het wordt ProRails eerste circulaire fietsenstalling: een prachtig project gefinancierd door de gemeente Dordrecht, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en in samenwerking met NS. De aanbesteding is rond: aannemer Hegeman gaat de bouwwerkzaamheden uitvoeren.

Levendig en comfortabel

Het aantal treinreizigers groeit en er komen steeds meer mensen via het Weizigtpark op de fiets naar station Dordrecht. De huidige fietsenstalling is te klein, oogt rommelig door wild geparkeerde fietsen en voelt in het donker onveilig. Helga Cuijpers, regiodirecteur Randstad Zuid, is blij: “Er komt een fietsenstalling en stationsingang met een uitnodigende uitstraling. In samenhang met de vernieuwing van het Weizigtpark door de gemeente, zal het stationsgebied meer tot leven komen en toegankelijker worden.”

Daarnaast is de nieuwe fietsenstalling een toonbeeld van de circulaire ambities van ProRail. Helga: “Voor ProRail is dit de eerste demontabele fietsenstalling. De bouwdelen kunnen verplaatst of hergebruikt worden voor andere toepassingen in de toekomst. Bovendien komen er zonnecellen en zonnepanelen op het dak die energie opwekken voor het station.”

Een open fietspaviljoen

Het ontwerp is van architecten Iris van Huijstee en Paul van der Ree van studioSK. Ingenieursbureau Movares werkte het ontwerp uit. Paul: “De architectuur van een luchtig, open fietspaviljoen past perfect op deze locatie in het park. Het paviljoen straalt een warm welkom uit. Het glazen dak zorgt voor daglicht en wekt tegelijk energie op. De expressieve houten dakspanten versterken de richting van het park naar de treinen en andersom. Bovendien wordt er door de toepassing van de houten bouwdelen CO2 opgeslagen, dat daardoor niet in het milieu komt.”

Planning en hinder

De komende maanden wordt het voorbereidende werk gedaan, zoals het opstellen van een gedetailleerd uitvoeringsontwerp. Naar verwachting start de bouw van de nieuwe stationsingang en fietsenstalling deze zomer. Tijdens de werkzaamheden blijft het station bereikbaar en rijden de treinen volgens dienstregeling. We houden de omgeving op de hoogte wanneer er wordt gewerkt. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werkzaamheden begin 2024 gereed. Dan is er een belangrijke en eerste stap gezet in de totale gebiedsontwikkeling die de gemeente Dordrecht voor de Spoorzone voor ogen heeft.

Fietsparkeren bij stations

Sinds het jaar 2000 heeft ProRail op ruim 400 stations bijna alle fietsparkeerplaatsen in Nederland gemoderniseerd. Gemeenten en NS zijn hierbij een belangrijke financierings- en samenwerkingspartij. Zo verhogen we samen duurzame OV-mobiliteit van en naar het station én houden stad en stations duurzaam bereikbaarheid. Het totaalaantal stallingsplaatsen bij stations is nu ruim 500.000. Dit aantal groeit de komende jaren afhankelijk van beschikbare (co-)financiering nog fors, naar ongeveer 700.000 fietsparkeerplaatsen in 2040.

De oorspronkelijke versie van dit artikel staat op prorail.nl