Nieuwsbericht

Mobiliteitshubs in landelijk gebied: andere functie, grote uitdaging

Profielfoto van Kennisplatform CROW
28 augustus 2023 | 2 minuten lezen

Bij de ontwikkeling van mobiliteitshubs wordt al snel gedacht aan stedelijk gebied. De meerwaarde van mobiliteitshubs in stedelijk gebied is namelijk duidelijk: de vervoervraag is daar groter, het gebruik van OV/deelmobiliteit ligt van zichzelf hoger en de bereikbaarheid van het stedelijke gebied staat onder druk. In landelijk gebied ligt dat anders want daar is de auto voor veel inwoners cruciaal voor de bereikbaarheid door het ontbreken van goede alternatieven en ligt het gebruik van OV/deelmobiliteit laag. De ontwikkeling van mobiliteitshubs in stedelijk gebied lijkt daarom logischer dan het ontwikkelen van mobiliteitshubs in landelijk gebied. 

Maar is dat het hele verhaal? Nee, want ook in meer landelijke regio’s zoals bijvoorbeeld de kop van Noord-Holland, delen van Utrecht en de Noordoostpolder (Flevoland) zien we kansen voor mobiliteitshubs. Met mobiliteitshubs is het namelijk mogelijk om méér mensen een aantrekkelijk (duurzamer) multimodale reismogelijkheid aan te bieden. Bijvoorbeeld door hubs te koppelen aan het kernnet van de aantrekkelijke en snelle HOV-verbindingen zoals dat wordt gedaan in Flevoland. Daarmee wordt het kernnet OV versterkt en dat kan in de toekomst mogelijk nieuwe kansen bieden om bijvoorbeeld de frequentie te verhogen en het OV zo steeds aantrekkelijker te maken.

Andere functie en uitdagingen

Mobiliteitshubs hebben in het landelijke gebied wel een andere functie maar kennen wel net als hubs in stedelijk gebied grote opgaven. Vooral de exploitatie van mobiliteitshubs in landelijk gebied is vaak nog uitdagender dan het al is in stedelijk gebied. Ook is het door een vaak lagere en meer versplinterde vervoervraag lastig om een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod aan te bieden. En bovendien is het vaak lastiger om genoeg inwoners van het landelijk gebied te verleiden gebruik te maken van mobiliteitshubs.

In de Noordoostpolder ziet bijvoorbeeld de gemeente kansen voor de ontwikkeling van mobiliteitshubs in de Noordoostpolder. Zo heeft de gemeente in haar ‘Mobiliteitsplan 2030’ opgenomen dat zij in de Noordoostpolder kansen zien voor zowel mobiliteitshubs gekoppeld aan de HOV-verbindingen van het kernnet OV als ook hubs in de dorpen. Een mooi voorbeeld van hoe hubs óók in het landelijk gebied een belangrijke functie kunnen hebben.

Gemeente Noordoostpolder

Op 5 oktober tijdens de bijeenkomst Mobiliteitshubs voor iedereen regio Randstad-Noord nemen we je aan de hand van het de situatie in de gemeente Noordoostpolder we je verder mee in de vraagstukken die naar voren komen bij de ontwikkeling van hubs in het landelijke gebied. We staan dan met elkaar stil bij vragen als: Hoe zorg je voor een aantrekkelijk mobiliteitsaanbod ondanks de versplinterde en lagere vervoervraag? Hoe verleiden we inwoners in het landelijke gebied om gebruik te maken van mobiliteitshubs? En hoe kun je de exploitatie van mobiliteitshubs in het landelijk gebied rondkrijgen?

Ben je nieuwsgierig geworden naar het hele verhaal? Kom dan op 5 oktober naar de bijeenkomst ‘Mobiliteitshubs voor iedereen – Randstad Noord’ in Lelystad! Dan kun je niet alleen het verhaal over mobiliteitshubs in het landelijke gebied ontdekken máár ook de vele andere interessante ontwikkelingen in de regio Randstad-Noord (Noord-Holland, Utrecht en Flevoland). Meld je hier aan.