Nieuwsbericht

Laadonderzoek 2023: elektrische rijder wil bi-directioneel kunnen laden

Profielfoto van Kennisplatform CROW
7 oktober 2023 | 3 minuten lezen

De helft van de elektrische rijders is er voorstander van dat autofabrikanten in de toekomst verplicht worden om nieuwe elektrische auto’s uit te rusten met de mogelijkheid van bi-directioneel laden. Dat is een van de opvallende uitkomsten van het Nationaal Laadonderzoek 2023. Ook de interesse voor slim laden neemt toe.

Het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek is het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van elektrische rijders. Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en is uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Dit jaar deed een recordaantal van bijna vierduizend respondenten mee. Nieuw dit jaar is de aandacht in het onderzoek voor het gebrek aan prijstransparantie bij openbare laadpalen die EV-rijders ervaren en nieuwe manieren om de laadkosten te drukken zoals dynamische tarieven en bi-directioneel laden.

Interesse voor slim laden groeit

De interesse voor slim laden neemt toe, zo blijkt uit het onderzoek. Bij slim laden plugt de automobilist gewoon in bij aankomst, maar het laden begint (bijvoorbeeld via een app) op een ander moment of met een andere snelheid. Bijvoorbeeld afhankelijk van wanneer de stroom goedkoper is en er meer duurzame stroom is of wanneer het stroomnet minder is belast. Bekende en veelgebruikte vormen van slim laden zijn het laden op dag- of nachttarieven en laden op duurzaam opgewekte energie zoals zonnepanelen op de eigen woning. Tussen de bekendheid met slim laden en het gebruik ervan is echter een groot verschil. Het merendeel van de EV-rijders zegt ermee bekend te zijn, maar slechts de helft van de groep zegt een variant van slim laden toe te passen.

Bi-directioneel laden gewild

De elektrische rijder verwacht veel van bi-directioneel laden of V2G (Vehicle to grid). Normaal gesproken stroomt elektriciteit naar de auto, maar bij bi-directioneel laden kan het ook andersom. Zo gebruik je de elektrische auto als tijdelijke opslag. EV-rijders zouden bi-directioneel laden vooral willen gebruiken om de stroom van zonnepanelen op te slaan en later te gebruiken om bijvoorbeeld het eigen huis van stroom te voorzien en zo meer zelfvoorzienend te zijn. Ook zien EV-rijders kansen in het inzetten van de EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk om geld te verdienen en het netwerk te ontlasten. Hoewel bijna de helft van de respondenten aangeeft bi-directioneel te willen laden, wordt dit nog nauwelijks daadwerkelijk toegepast. Dat komt vooral omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bi-directioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen. De helft van de elektrische rijders is er voorstander van dat autofabrikanten in de toekomst verplicht worden om nieuwe elektrische auto’s uit te rusten met de mogelijkheid van bi-directioneel laden.

Thuis en publiek laden

De EV-rijder laadt nog steeds vooral thuis op. Het kunnen opladen op eigen terrein is een belangrijk beslispunt om elektrisch te gaan rijden. Voor verreweg de meeste thuisladers is thuis laden nog altijd goedkoper is dan publiek laden. Dat komt mede door het groeiend aantal EV-rijders met zonnepanelen.

Minder knelpunten ervaren

De EV-rijder is steeds meer tevreden over openbaar laden. Een derde van de respondenten die openbaar laadt, geeft aan nooit knelpunten te ervaren bij het openbaar laden. Wat betreft snelladen (bijvoorbeeld langs de snelweg) geeft twee derde aan geen knelpunten te ervaren.

Range anxiety verleden tijd

Bezorgdheid dat je met je elektrische auto onderweg met een lege batterij komt te staan, lijkt nagenoeg tot het verleden te behoren. De batterij van de elektrische auto voldoet meestal voor de dagelijkse afstanden. 40% van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden. 85% van de elektrische rijders laadt maximaal twee keer per maand onderweg.

Prijstransparantie belangrijk

Nieuw in het onderzoek is de vraag of EV-rijders weten wat de kosten zijn van laden bij een openbare laadpaal. De helft van de EV-rijders weet doorgaans vooraf niet wat opladen bij een publieke laadpaal kost. Terwijl de behoefte groot is om vooraf te weten welke tarieven er gelden voor verschillende laadpassen.

Dynamische tarieven

Ook thuisladers letten meer dan voorheen op laadkosten, blijkt uit het onderzoek. Een opvallend groot deel van de thuisladers (20%) is al overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Maar liefst 79% doet dit nog niet, maar wil dit graag.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op elaad.nl/