Cijfers fietslogistiek België geven inzicht in groeipotentieel
Zo’n 33 procent van het voor- en natransport bij de bezorging van pakketten in Belgische steden zou met de fiets kunnen, zo stelt de Belgian Cycle Logistics Federation in haar eerste Barometer van de fietslogistieke sector. Nu is dat naar schatting nog slechts één procent.
De fietslogistieke sector in België groeit hard, in de afgelopen twee jaar groeide het aantal bezorgde pakketten van 250 duizend naar 850 duizend en verdubbelden de omzet en het aantal mensen dat werkzaam is in de sector. Zij fietsten in 2022 meer dan een miljoen kilometer en een door hen bezorgd pakket had een factor 40 minder CO2-uitstoot dan met een conventionele bestelbus.
Maar het kan dus nog veel beter volgens de Belgian Cycle Logistics Federation, een vereniging van Belgische fietslogistieke bedrijven met als doel het volledige potentieel van fietslogistiek te bereiken om klimaatverandering tegen te gaan, eerlijke en goede banen in de transportsector aan te bieden en mee te doen aan het creëren van leefbare en duurzame steden.
Naast de data over de sector bevat de Barometer ook een vragenlijstonderzoek onder 55 fietskoeriers naar de inhoud van hun werk, hoe ze het ervaren en wat voor contract ze hebben. Ook zijn de uitdagingen van de sector in kaart gebracht. De belangrijkste is dat fietslogistiek nog onvoldoende bekend is bij relevante stakeholders, waardoor het als oplossing over het hoofd wordt gezien. Ten tweede staat de sector nog voor een economische uitdaging omdat zij relatief nieuwe is. En ten derde is het van belang dat er kwalitatief goede infrastructuur komt zodat fietskoeriers veilig hun werk kunnen doen. Tenslotte bevat de barometer nog een overzicht van lessen uit de praktijk en een plan om de fietslogistiek met kleine stappen verder te ontwikkelen tot een marktaandeel van 33 procent.
De Belgian Cycle Logistics Federation wil deze barometer vanaf nu jaarlijks gaan publiceren om de vooruitgang van de sector in kaart te brengen.