CROW en Check samen tegen parkeeroverlast deelscooters
CROW en Check werken via het Dashboard Deelmobiliteit aan een oplossing voor parkeeroverlast van deelscooters. Gemeenten hadden al inzicht in de locatie van deelvoertuigen, maar nu kunnen alle partijen via het platform ook informatie uitwisselen. Gemeenten kunnen daardoor actief sturen op wijzigingen in het servicegebied, waarna Check deze wijzigingen doorspeelt aan de gebruikers. De aanbieder van deelscooters hoopt op deze manier parkeeroverlast tegen te gaan.
Samenwerking CROW en Check
Sven Boor (software-ontwikkelaar bij CROW) legt uit dat de samenwerking voortkomt uit het Deelfietsdashboard. Dat is ooit gebouwd toen er veel buitenlandse partijen met hun deelfietsen naar Nederland kwamen. Het Dashboard hield onder meer in de gaten waar de fietsen hoe lang stil stonden. Toen de deelscooters kwamen, is CROW in contact gekomen met Check, de grote aanbieder van deelscooters.
Paul van Merrienboer (mede-oprichter van Check) vult aan dat hij al een hele tijd met het Deelfietsdashboard samenwerkt. Het doel was om gemeenten meer inzicht willen geven in het gebruik van de scooters en waar ze geparkeerd staan. Inmiddels hebben gemeenten meer sturing; zij kunnen nu laten weten waar de scooters geparkeerd mogen worden.
Actieve informatie-uitwisseling
Eerst gaf Check via het Dashboard vooral informatie aan gemeenten, bijvoorbeeld de locatie van de deelscooters. Maar nu geeft de gemeente ook informatie aan Check. Als een gemeente een nieuw verbodsgebied voor scooters instelt, meldt ze dat bij Check en neemt Check die informatie automatisch over in het systeem. Stel dat een gemeente laat weten dat er ergens een hub vol is, dan sluit Check die af. Zo kan ze de gebruiker van de deelscooter direct naar een gebied sturen waar ruimte is. Die informatie is in de app verwerkt.
Ook andere aanbieders zoals Go Sharing en Felyx werken samen met CROW, maar in deze fase is Check wel voorloper. Als gemeenten ergens een microhub willen, nemen andere aanbieders die informatie handmatig over in hun systeem.
Toekomst
Met het instellen van microhubs om de deelscooters te parkeren, mogen mensen ze niet meer overal parkeren. Daarom is het belangrijk dat aanbieders met gemeenten werken aan een fijnmazig netwerk van microhubs, zodat er altijd een dichtbij is. Als er te weinig microhubs zijn, moet iemand veel te ver lopen om van een scooter gebruik te maken. Het is dan altijd makkelijker om toch de auto te pakken. De enige manier om deelvervoer goed aan te bieden, is om het op een duurzame manier te verankeren in de stad. Een hoop (parkeer)problemen zijn op te lossen als de deelscooters een vaste plek in de stad krijgen.
Beloning
Check verzamelt zelf klachten over deelscooters. Als een gebruiker goed parkeert, krijgt hij soms gratis minuten. Maar het groepje ‘rotte appels’ dat standaard verkeerd parkeert, moet verplicht een cursus volgen. Zo probeert de aanbieder de gemakzucht van de gebruiker een beetje in te dammen.”
De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op verkeersnet.nl