Leiden zet fietsparkeerplan in voor ruimte op straat
De gemeente Leiden heeft een plan voor fietsparkeren vastgesteld. Ze wil minder overlast van geparkeerde fietsen, meer fietsparkeerplekken, en meer ruimte voor voetgangers op de stoep. Dan is de binnenstad weer voor iedereen aantrekkelijk.
Volgens het college van burgemeester en wethouders (B&W) is Leiden een echte fietsstad. Twee van de drie Leidenaren fietst dagelijks en 92% heeft een fiets. In Leiden is bijna alles op fietsafstand te bereiken. De fiets is dus een belangrijk, schoon en duurzaam vervoermiddel, maar geparkeerde fietsen kunnen ook zorgen voor hinder.
Het aantal inwoners en bezoekers van Leiden neemt toe. Jongeren studeren er graag en er komen steeds meer banen en woningen bij. Om de groeiende stad verkeersveilig, bereikbaar, leefbaar en economisch gezond te houden, geeft de gemeente schoon vervoer de ruimte, stimuleert en faciliteert ze fietsen, lopen en het reizen met het openbaar vervoer. Daarvoor heeft het college het ‘uitvoeringsplan fietsparkeren in de binnenstad 2023- 2030’ vastgesteld.
Fietsen stallen
De gemeente wil fietsen zo aantrekkelijk mogelijk maken. Met nieuwe en veilige fietsroutes en meer fietsenstallingen bij stations, in het centrum en in de wijken. Vooral in de binnenstad van Leiden is het parkeren van de fiets op de juiste plek voor velen een uitdaging. De Stads- en Wijkenquête laat zien dat 62% van de binnenstadbezoekers op de fiets komt, en dat de helft van hen de fiets dicht bij de winkel parkeert.
Alhoewel Leiden een fietsstad is en fietsen ook prima in het straatbeeld thuishoren, kunnen geparkeerde fietsen voor overlast zorgen. Geparkeerde fietsen op de stoep blokkeren de toegang voor voetgangers, mensen in een rolstoel of met een kinderwagen. Soms staan fietsen geparkeerd op de blindengeleidestrook. Ook nemen fietsen meer ruimte in als ze niet netjes in een rek staan, en ruimte in Leiden is schaars.
Uitvoeringsplan
In het uitvoeringsplan staan maatregelen om het fietsparkeren in de binnenstad te verbeteren en om knelpunten op te lossen. Het college richt zich in eerste instantie op de meest urgente knelpunten door extra fietsenrekken te plaatsen, en wrak- en weesfietsen op te ruimen. Ook wil ze samenwerken met partijen in de stad om hun fietsenstalling open te stellen.
Als er uiteindelijk voldoende goede stallingsplekken, dan zet de gemeente reguleringsmaatregelen in. Communicatie speelt een belangrijke rol, mensen moeten immers weten wat er van hen verwacht wordt. Daarom gaat de gemeente hen informeren via onder andere social media, fietscoaches en bewegwijzering.
Ruimte op straat
Zo zal met dit uitvoeringsplan het fietsparkeren in de binnenstad de komende jaren verbeteren. Dit plan sluit naadloos aan op de ambities uit de Parkeervisie, Mobiliteitsnota en Agenda Autoluwe Binnenstad. Al deze maatregelen dragen bij aan leefbare, toegankelijke binnenstad waar ruimte is om prettig te wonen, werken, winkelen en vertoeven.
De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op verkeersnet.nl