Staat van de deelmobiliteit 2023: meer spreiding en aanbod stabiliseert
CROW heeft voor de eerste keer het complete speelveld van deelmobiliteit in beeld gebracht. Na jaren van explosieve groei lijkt het aanbod van deelvoertuigen zich te stabiliseren. Tegelijkertijd neemt de spreiding over het land toe. Dat blijkt uit de Staat van de deelmobiliteit 2023.
Duidelijke verschillen tekenen zich af tussen de diverse vormen van deelmobiliteit. Het aantal deelauto's, dat CROW sinds 2008 in beeld brengt en publiceert via Dashboard Autodelen, vertoont al geruime tijd een stabiele groei. Dat patroon zien we ook bij de deelfiets. De deelbakfiets, als jongste loot binnen de deelmobiliteit, laat een aanzienlijke groei zien en een verdere uitbreiding naar verschillende Nederlandse gemeenten. Daarentegen daalt het aantal deelscooters in 2023, na jaren van explosieve groei. Die afname is grotendeels toe te schrijven aan het faillissement en de doorstart van één van de drie aanbieders.
Grotere spreiding
Het aanbod van deelvervoer verspreidt zich steeds breder over Nederlandse gemeenten, waarbij het aantal gemeenten zonder enige vorm van deelvervoer daalde van 84 naar 72. Gemeten naar het aantal inwoners dat binnen 400 meter afstand van een deelvoertuig woont, zien we een stijging van enkele procentpunten in de dekkingsgraad bij deelauto’s en deelbakfietsen.
De toegenomen spreiding over het land weerspiegelt de trend dat deelmobiliteit zich niet langer beperkt tot de grote steden. Hoewel het aanbod nog steeds het grootst is in de 41 grootste gemeenten, ontstaan er steeds meer lokale initiatieven die deelmobiliteit bevorderen in kleinere gemeenten. Daarnaast voeren steeds meer gemeenten actief beleid op het gebied van deelmobiliteit, waarbij stimulering en regulering elkaar in evenwicht houden.
Langetermijntrend
Het is moeilijk te voorspellen hoe de markt zich in de toekomst zal ontwikkelen. Op basis van de langetermijntrend is te verwachten dat het aanbod van deelvoertuigen in Nederland zal blijven groeien, waarmee de spreiding over het land toeneemt en deelmobiliteit een reële optie wordt voor een breder publiek. Tegelijkertijd kan de grotere focus op rendement en winstgevendheid ertoe leiden dat het aanbod zich daar concentreert waar de vraag het grootst is: in de grote steden.
Hoe dan ook, CROW houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en is voornemens deze analyse jaarlijks te blijven uitvoeren.