Provincie Overijssel helpt bij ontwikkeling hubs
De auto aan de rand van de stad parkeren, om vervolgens met de bus naar het centrum te reizen. In Enschede doen mensen het al, maar ook in Zwolle moet het een gewoonte worden. De provincie trekt miljoenen euro's uit voor de (door)ontwikkeling van vijf hubs in Overijssel.
Vergroening in Enschede
In Enschede is het parkeerterrein aan de rand van de stad een succes. Wie zijn auto parkeert bij het P+R-terrein (hub) aan de Zuiderval, betaalt daar 3 euro voor. Met het parkeerticket kan hij vervolgens, samen met vier anderen, gratis per bus naar het centrum van de stad reizen. Op het terrein is ruimte voor 215 auto's. Vooral Duitsers en andere dagjesmensen maken gebruik van de hub. Verbeterpunten zijn er nog wel: zo is er doordeweeks nog 'groeipotentie'. Gemeente en provincie willen het P+R-terrein bovendien aantrekkelijker maken.
Zwolle P+R Hessenpoort
Zwolle krijgt ook zo'n P+R-terrein. De locatie die gemeente en provincie op het oog hebben, is bij Hessenpoort, op een grasveld tussen de A28, de zoutopslag van Rijkswaterstaat en de op- en afrit naar de N340. De nieuwe hub is niet alleen bedoeld voor mensen die naar de binnenstad van Zwolle willen, maar ook om de parkeerdruk in de omgeving omlaag te brengen. Zo kampen het Isala-ziekenhuis en instellingen op bedrijventerrein De Vrolijkheid met parkeerproblemen. Die drukte wordt in de toekomst alleen maar erger, zo is de verwachting, omdat er ook steeds meer woningen worden bijgebouwd.
Samen met de gemeente Zwolle bekijkt de provincie hoe haalbaar de hub bij Hessenpoort is. De politiek is in elk geval enthousiast: eind mei stemden Provinciale Staten voor de nieuwe, Zwolse P+R. "De Ceintuurbaan loopt helemaal vol", zegt gedeputeerde Martijn Dadema over de drukke ringweg. "Zwolle is aan het nadenken wat ze met die Ceintuurbaan moeten doen, maar meer auto's kunnen er zeker niet bij. Dan helpt het als mensen uit Noordwest-Overijssel ook op een gemakkelijke en andere manier een keuze hebben om bijvoorbeeld bij het ziekenhuis te komen. De P+R is geen ontmoediging van de auto, maar vooral een extra keuze bieden voor de bereikbaarheid."
Hubs in Kampen, Steenwijk en Dalfsen
Ook de hubs bij de stations in Kampen-Zuid, Dalfsen en Steenwijk krijgen een upgrade. Zo wordt het bestaande P+R-terrein in Kampen uitgebreid, wordt het plein bij het station in Steenwijk vergroend en komen er meer fietsenstallingen. Bij het station in Dalfsen komen er deelfietsen, wordt de bestaande fietsenstalling uitgebreid, en moet het voor eigenaren van elektrische fietsen veiliger worden om hun fiets bij het station te stallen.
Financiële bijdrage
Voor het (door)ontwikkelen van de vijf hubs in Overijssel trekt de provincie in totaal vier miljoen euro uit. Van gemeenten wordt verwacht dat zij ook een deel van de kosten betalen en van het Rijk wordt eveneens een bijdrage gevraagd.
De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op overijssel.nl