Nieuwsbericht

KiM lanceert digitale auto-atlas

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 september 2024 | 2 minuten lezen

Waar in Nederland bezit bijna ieder huishouden een auto en waar is dat veel minder het geval? Waar staan de meeste deelauto’s? En in welke regio is de elektrische auto populair? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden in de digitale ‘Atlas van de auto’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De kaarten in deze interactieve atlas geven gedetailleerde informatie over het autobezit en -gebruik van Nederlanders en de eigenschappen van het Nederlandse wagenpark.

Autobezit en -gebruik

Het autobezit per huishouden varieert sterk tussen regio’s, zo laat de ‘Atlas van de auto’ zien. In de centra van de grote steden is dit bezit laag (0,6 auto's per huishouden) en wordt ontmoedigd door bijvoorbeeld gebrek aan parkeerruimte en verkeersopstoppingen. Op het platteland is het daarentegen twee keer zo hoog, vanwege de noodzaak om naar het werk te kunnen gaan, familie of vrienden te kunnen bezoeken en deel te nemen aan sociale activiteiten. Drie kwart van de Nederlanders woont echter niet in grote steden of op het platteland. Net buiten de steden neemt bijvoorbeeld het autobezit vrij abrupt toe, terwijl de nabijheid van werk, voorzieningen en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer eerder geleidelijk afneemt. Het lijkt erop dat mensen vooral dan minder auto's bezitten en gebruiken omdat de omgeving dit ontmoedigt en niet omdat ze het niet nodig hebben.

Daarom geeft de auto-atlas meer inzicht in de geografische verdeling van autobezit op basis van 5 gebiedstypes. In veel dorpen dicht bij een stad is het autobezit relatief hoger dan je zou verwachten door de goede (ov)-bereikbaarheid en de nabijheid van stedelijke faciliteiten. In landelijke buitengebieden, zoals bijvoorbeeld Schouwen-Duiveland, is het autobezit en gebruik relatief lager dan verwacht. Het gemiddelde salaris in deze gebieden is lager dan in andere landelijke gebieden en de auto’s zijn er relatief oud. Hier bestaat dus een relatief groot risico dat mensen onvoldoende mee kunnen draaien in de maatschappij door het gebrek aan vervoersmogelijkheden (vervoersarmoede) en op gedwongen autobezit.

Kenmerken wagenpark en bezitsvormen

Niet alleen autobezit en -gebruik variëren tussen de verschillende regio's, maar ook de kenmerken van het wagenpark en de bezitsvormen. In de auto-atlas zijn kaarten opgenomen over auto’s in particulier bezit en auto’s van de zaak. Van de auto’s in particulier bezit werd rond 80% tweedehands gekocht. De meeste nieuwe auto’s komen dan ook als auto’s van de zaak op de weg. 8% van de particulieren rijdt in een auto van de zaak. In sommige postcodegebieden is dit percentage zelfs dubbel zo hoog. In de Randstad en het westelijke deel van Noord-Brabant ligt zowel het aandeel nieuw gekochte auto’s, als het aandeel auto’s van de zaak hoog. In Groningen, Friesland en Drenthe worden de meeste auto’s tweedehands gekocht en zijn er weinig auto’s van de zaak. Deelauto’s vormen een relatief nieuwe categorie. Het aantal deelauto’s per huishouden ligt nog erg laag, maar begint vooral rond de grote stedelijke centra te groeien.

Elektrische en hybride auto’s

Benzineauto’s komen overal vaak voor. Bijzonder vaak in Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en in het westelijk deel van de Randstad. In de noordelijke provincies (Groningen, Friesland en Drenthe) hebben ook veel mensen een dieselauto. Elektrische en hybride auto’s maken slechts een klein deel uit van het wagenpark (4,4%). Ze komen, relatief gezien, vaker voor in de Randstad en de aangrenzende delen van Noord-Brabant en Gelderland. De ‘Atlas van de auto’ biedt ook een kijkje in andere eigenschappen van het wagenpark, zoals leeftijd, type carrosserie en het aantal aanhangers.

Direct naar