Nieuwsbericht

Ontwikkel je mobiliteitshub vanuit sociaal-maatschappelijk perspectief

Profielfoto van Kennisplatform CROW
8 oktober 2024 | 2 minuten lezen

Lag de focus tot voor kort nog op de vervoerkundige waarde van mobiliteitshubs, echt succesvol zijn ze pas als ze ook voorzien in sociaal-maatschappelijke behoeften. Dat was de conclusie van het CROW-webinar op 2 oktober in het kader van de Leergang ontwikkeling mobiliteitshubs.

Aan het webinar namen bijna 40 mensen deel. CROW heeft de Leergang mobiliteitshubs ontwikkeld in het kader van de Human Capital Agenda Smart Mobility light 2024 in opdracht van het Landelijk Verkeersmanagement Beraad voor de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.

Edwin Thoen van CROW belichtte aan de hand van het iAMPro-model een drietal praktijkvoorbeelden en maakte een verbinding met de syllabus die hij heeft geschreven voor deze leergang. Zowel het webinar als de syllabus zijn gratis beschikbaar op mobiliteitshubs.nl.

iAMPro-model

iAMPro-model

Mobiliteitshub Gieten

Het eerste voorbeeld betrof de mobiliteitshub in Gieten (provincie Drenthe). Deze hub is een van de eerste in Nederland geweest. De focus lag in die tijd nog met name op de vervoerkundige waarde van de hub binnen het ov-netwerk. Een logische gedachte, maar inmiddels hebben we meer ervaring met mobiliteitshubs opgedaan en weten we dat verblijfskwaliteiten die aansluiten op de maatschappelijke behoeften binnen de reikwijdte van een mobiliteitshub een minstens zo grote rol spelen in het gebruik van de hub.

Drenthe heeft veel ervaring opgedaan en lessen geleerd bij de hubontwikkeling in Roden. Daar is nadrukkelijk de verbinding gezocht met de omgeving, vanuit zowel ruimtelijk als sociaal perspectief. Door het toevoegen van allerlei functies aan de locatie is de hub veel meer geworden dan enkel een plek om over te stappen van de ene modaliteit naar de andere. Er zijn vergaderlocaties, werkplekken voor ZZP’ers, een gemeenteloket, bibliotheek, taalhuis, computers, je kunt er zelfs je boeken laten repareren. Daarmee is de mobiliteitshub een sociaal kloppend hart van Roden geworden.

Hub in Renesse

In het derde praktijkvoorbeeld nam Thoen de deelnemers mee naar Renesse in Zeeland. De populaire badplaats voor gezinnen bracht een enorme verkeersbelasting met zich mee in en om het dorp. Eerst is een provinciale rondweg gebouwd, de N652, die het verkeer afvangt en de dorpen ontlast. Ter hoogte van de komgrens kunnen bezoekers hun auto gratis parkeren op een groot maar smaakvol ingericht parkeerterrein. De 'BeachHub' brengt bezoekers tijdens de seizoenen naar het strand. Ze kunnen ook via een mooie route naar het centrum van Renesse lopen of fietsen. De route voert langs de 'Tuin van Renesse', een fraai gebied, ingericht op verblijven met speelvoorzieningen, bankjes, een bijentuin, informatiezuil, et cetera.

Thoen sloot het webinar af met een slotwoord waarin hij het accent legde op hoe je hubontwikkeling kunt benaderen: vanuit een sociaal-maatschappelijk perspectief in plaats van enkel vervoerkundig. Renesse en Roden laten zien hoe succesvol deze benadering is.

Mobiliteitshub Renesse

Afsluitende workshop

De deelnemers van het webinar hebben de syllabus ontvangen waarin de theoretische achtergrond wordt belicht vanuit diverse invalshoeken die voor het ontwikkelen van een mobiliteitshub van belang zijn. Op 20 november vindt een afsluitende workshop plaats.

Bijlage