Q-Park en Shell: 5 mobility hubs in grote steden
Verbetering bereikbaarheid en leefbaarheid van steden en versnelling energietransitie
Q-Park en Shell gaan gezamenlijk 5 mobility hubs in grote steden in Nederland verder uitbouwen. De veranderende behoeftes van de klant staan hierbij centraal. Op deze parkeerfaciliteiten worden nieuwe concepten ingevoerd en slim met bestaande elementen gecombineerd variërend van snelladen, verkoop van verse etenswaren en drankjes, aanbod van deelvervoer zoals elektrische fietsen, scooters of auto’s en logistieke services zoals pakketdiensten.
Op 5 locaties in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Rotterdam (2) willen Shell en Q-Park zo een antwoord bieden dat de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden verbetert. In 2012 introduceerden Shell en Q-Park het allereerste elektrische oplaadpunt in een parkeergarage in Nederland. Inmiddels zijn er bijna 1.000 geïnstalleerd en wordt dat aantal de komende twee jaar uitgebreid naar ongeveer 1.400 waarvan een deel snelladers.
Snel veranderde mobiliteit
Jeanine Bakx, general manager van Shell Mobility in Benelux en Frankrijk, zegt: “De wereld van de mobiliteit verandert sneller dan we wellicht denken. Als er in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht, moeten we ons daar nu al op instellen. Dat doen we onder andere door een uitgebreid laadnetwerk te bouwen aan huis, op straat, bij winkelcentra en bij onze tankstations. Vandaag nemen we weer een nieuwe stap. We zijn daarom blij om met onze partner Q-Park een volgende stap te nemen en nieuwe diensten zoals snelladen en verkoop van verse etenswaren aan te bieden.”
Michiel Tenge, algemeen directeur van Q-Park Nederland, zegt: “Onze klanten maken nieuwe keuzes in het combineren van mogelijkheden om zo gemakkelijk en efficiënt op hun bestemming te komen. Het aantal elektrische voertuigen stijgt snel. De behoefte aan meer laadfaciliteiten ondersteunen wij graag in samenwerking met een sterke partner als Shell. Ook leveren we met onze mobility hub een bijdrage aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden.”
De klant centraal
Shell en Q-Park willen de beleving van parkeren en EV-laden veranderen. Het gemak voor de klant staat centraal en het is de combinatie aan diensten die een oplossing bieden. Terwijl je auto oplaadt, kun je jezelf ook even opladen met een kop koffie, een snack of een broodje. Door slim te combineren met deelmobiliteit ontstaan knooppunten waarop je makkelijk kunt overstappen van de auto naar een andere vorm van mobiliteit, of andersom. Door de logistieke diensten bespaar je je een ritje naar het pakketpunt.
Om de bereikbaarheid en leefbaarheid van steden te verbeteren, nemen overheden steeds meer maatregelen. Door de invoering van autoluwe gebieden en het weren van auto’s met een hoge uitstoot is er meer behoefte aan parkeerplekken, EV-laders en deelscooters in de binnensteden. Met de komst van meer en meer elektrische voertuigen spelen Shell en Q-Park in op de ontwikkeling dat EV-eigenaren zonder eigen laadmogelijkheden andere diensten afnemen terwijl hun auto oplaadt.
Sneller overstappen naar elektrische auto
Op deze manier willen Q-Park en Shell ook de energietransitie versnellen. Uit onderzoek blijkt dat toekomstige EV-rijders een goede toegang tot elektrisch laden zwaar meewegen in hun overweging om over te stappen naar elektrisch rijden. Bijna 1 op 5 heeft geen toegang tot elektrisch laden op het werk of thuis en is dus afhankelijk van publieke oplaadpunten.