Workshop Serious Gaming - Verkennen en verdiepen door middel van een spel
Samenwerken aan een duurzame en leefbare stad leren we door een spel te spelen: de serious game. Dit is een fysiek bordspel dat behalve een spel, ook een gespreksinstrument is om de ontwikkeling van een bepaald gebied tot leven te laten komen. In deze workshop ga je in een dagdeel met serieuze doelen aan de slag en leer je door het spel te spelen van elkaar.
Het gaat bij serious gaming om verdichting en bereikbaarheid. Stedelijke functies om de leefkwaliteit te verbeteren kunnen leiden tot congestie of parkeerdruk. Door mobiliteitsinterventies lossen spelers op een duurzame manier samen mobiliteitsproblemen op. In deze game pas je de STOMP-methodiek toe om te zorgen voor een modal shift van auto naar meer duurzame vormen van mobiliteit. Het doel van dit spel is samenwerken en argumenteren. Waarom kies je bijvoorbeeld voor een bepaalde mobiliteitsinterventie? Spelers leren over hun eigen belangen heen te kijken om tot een goede strategie te komen.
Voorbeelden van serious gaming zijn Mobipolis (in relatie met de STOMP-methodiek) en Alliantie Knooppuntontwikkeling (op regionaal en/of locatieniveau). Alliantie Knooppuntontwikkeling is door UUM samen met de Provincie Utrecht en Design Academy Eindhoven ontwikkeld. Hierbij werken spelers vanuit een knooppunt samen aan een fictieve regio. Mobipolis is door UUM samen met CROW ontwikkeld en is vooral gericht op de relatie tussen duurzame gebiedsontwikkeling en mobiliteit.
Meer informatie of ondersteuning nodig?
Knooppuntregisseurs uit de regio's en CROW kunnen je begeleiden bij het spelen van de serious game voor een knooppunt. Neem contact op met de helpdesk van CROW om een workshop in te plannen. Meer informatie over serious gaming vind je ook in de Factsheet serious gaming van CROW en de handreiking Mobiliteit en duurzame gebiedsontwikkeling van CROW.