Ex-post evaluatie van mobiliteitshubs
Een kwalitatieve studie naar de factoren die het gebruik en de effecten van mobiliteitshubs beïnvloeden door Iris van Gerrevink, Joost de Jong en Niels van Oort.
Achtergrond
Mobiliteitshubs zijn een veelbelovend concept dat steeds meer aandacht krijgt. Zo zijn er in de afgelopen twee jaar ongeveer 150 buurtmobiliteitshubs geopend in Nederland. Buurtmobiliteitshubs, een plek waar een aantal verschillende (deel)voertuigen worden aangeboden, worden gezien als een ondersteuner en versterker van deelmobiliteit. Zo kunnen deelmobiliteit en mobiliteitshubs aantrekkelijke alternatieven bieden voor privé voertuigen en bijdragen aan gemeentelijke beleidsdoelen. Vier grote thema’s zijn hierin te onderscheiden. Meestal gaat het over een verbetering in de openbare ruimte, duurzaamheidsdoelstellingen, reductie van privéauto’s en ambities wat betreft bereikbaarheid.
Dit onderzoek geeft op basis van literatuuronderzoek, interviews en een causaal diagram dat inzicht in de factoren die de effectiviteit van een hub beïnvloeden. Het onderzoek draagt daarmee bij aan het opvullen van de wetenschappelijke en maatschappelijke leemte op het onderwerp van (buurt)mobiliteitshub evaluaties.